dissabte, 20 de novembre del 2010

ACTIVITAT 2: EL DESENVOLUPAMENT SENSORIAL, (INDIVIDUAL)

LA VISTA:

El nadó casi es cec al moment del seu naixement, a uns 20 cm de distància hi veu una mica borrós. La fixació de la mirada comença a finals del primer més i a finals del primer trimestre el nen es capaç de seguir amb seguretat un objecte en moviment dins del seu camp visual.
La diferenciació dels colors és precoç, a partir del tercer mes distingeix objectes de diferents colors. A partir del quart i cinquè mes demostra preferència pes objectes de colors vius i brillants.
A partir de l'any distingeix els objectes que li interessa, i de molts d'altres que sol es distingeixen pel color.
Als tres anys comença a conèixer el nom de tres o quatre colors i els aplica adequadament. 



L'OÏDA:

El recent nascut ja es troba en condicions de percebre els estímuls sonors i reacciona amb ells. Des de el punt de vista anatòmic, l'oïda està completament desenvolupada.
El nen reacciona als sorolls des de els primer dia, això si, la seva reacció pot ser atribuïda a les sensacions vibratòries de l'aire més que la percepció auditiva.
El nen entre 3-4 mesos, es concentra quant sent un so i es gira cap a on sent el soroll, la qual cosa ens indica que comença a percebre la localització auditiva.
Als cinc mesos distingeix la veu de els seus familiars.
Entre els 2-3 anys, el nen és capàs de reconèixer una cançó i de distingir el so d'alguns animals. 


EL TACTE:

És precisament el sentit del tacte el que té un màxim desenvolupament en el recent nascut.
Entre els onze i dotze mesos és quant el lactant comença a localitzar l'estimul cutani.
La sensibilitat del dolor està completament desenvolupada en el recent nascut. També està desenvolupada la sensibilitat al calor i al fred des de que neix, encara que sembla que és més sensible al fred, que a la calor.
Els nadons comencen a conèixer els objectes posant-se'ls a la boca. És important que els deixem posar-se coses a la boca, i així aniran coneixen el seu entorn i sabran distingir qualitats agradables o desagradables dels objectes.
No es bo que portin tot el dia el xumet, perquè amb ell no poden descobrir ni expressar-se.
A l'escola infantil el sentit del tacte és el que treballen més a l'hora de realitzar activitats.
Els nens tenen una gran predisposició a tocar , encara que alguns els i pot costar una mica més tocar. Tenim que respectar les seves decisions, segur que quant observa els seus companys es decideix a actuar ell també. El sentit del tacte bàsicament és treballat amb les mans. 



EL GUST:

El lactant reacciona a diversos sabors, encara necessita estímuls més intensos que l'adolescent. Els sabors que aprecia amb més facilitat són el dolç i l'àcid. Sol alguns lactants reaccionen amb el sabor salat i amarg. El que sí s'observa en els lactant, és la reacció davant d'aliments de diferents gustos.
En el recent nascut i el lactant, els receptors gustatius estan més repartits.
A partí del tercer o quart mes els nadons son capassos de posar-se un objecte a la boca i començar a desenvolupar la coordinació óculo-manual, i així van treballant tres sentits: el gust, la vista i l'olfacte.
El gust està present al llar de la nostra vida en moltes situacions, i és a partí d'aquest sentit que es pot sentir un gran plaer amb la cuina i l'alimentació. 




L'OLFACTE:

El sentit de l'olfacte en el recent nascut és el menys desenvolupat. En els nens de poca edat és molt difícil saber si realment estan percebent les olors de les coses quant s'ho proposen.
A l'escola es perceben bons olors, però també olors desagradables. Però això va bé per treballar les olors i així poden descobrir olors variades i agradables. 




18 comentaris:

  1. Me han gustado mucho todas las definiciones porque creo que están muy bien resumidas y contienen lo más importante de cada uno de los sentidos. Sin embargo, ya que has nombrado el chupete en el tacto, podrías haber incluído que, realmente, el uso prolongado de éste ocasiona problemas en la mandíbula (los músculos de la boca se quedan flácidos) y no sólo explicar que su uso no permite el descubrimiento de los objetos ni que se exprese.
    Por otro lado, me han gustado mucho la foto del oído porque la expresión de la cara de la niña expresa muy bien la reacción de los niños ante los sonidos.
    Así que, si hemos de poner alguna foto para el sentido del oído yo elegiría esta que he nombrado.

    ResponElimina
  2. esta bastant be explicat.

    M'agraden bastant les definicions perque explica casi tot el més important encara que en el de la vista en la part on posa que es capaç de distingir l'objecte que l¡interesa i entre... jo millor ficaria de entre d'altres del mateix forma

    EN CONCLUSIÓ TROBO MOLT BEN EXPLICAT ELS SENTITS EXCEPTE EL TROS AQUEST QUE MODIFICARIA PERQUE QUEDI MÉS CLAR I LA FOTO DEL GUST ES MOLT CHULA.SI US SEMBLA BÉ LA PODEM POSAR EN LA DEFINICIÓ

    ResponElimina
  3. entonces quedamos de poner la primera mia de los 5 sentidos eso si no? después como nos lo montamos?la foto del tacto tb las de las manos no?i las definiciones como lo hacemos ?

    ResponElimina
  4. VALE HEM QUEDAT QUE POSEM AQUESTA DEFINICIÓ DE LA VISTA I EN EL PUNT ON FICA SEGUEIX AMB SEGURETAT UN OBJECTE E FICAT LA MEV AFOTO US SEMBLA BE?

    ResponElimina
  5. Al néixer l'oïda està completament desenvolupada, el nen resen nascut percebeix i reacciona efectivament a estímuls sonors.
    Entre el tercer i quart mes, quan sent un soroll, gira el cap en la direcció d'on provenia ( Comença la localització auditiva)
    Al cinqué mes pot distingir la veu dels familiars i progressivament distingira les persones per la veu.
    Entre el dos-tres anys el nen ja es capaç de reconéixer una cançó, el so d'alguns animals i fins i tot reproduir alguna melodía.
    I LA TEVA FOTO MONTSE
    US SEMBLA BE? O LA DE LA NURIA COM VULGUEU
    DIGEU ALGO

    ResponElimina
  6. yo prefiero para el sentido del oído la foto de la montse

    ResponElimina
  7. OK PONEMOS AL FINAL DE LA DEFINICION DE LA VISTA O AL PRINCIPIO LA DE LA NURIA SI QUEREIS? I DE LA OIDA LA DE LA MONTSE OPK? LA DEFINICION LA VEIS BIEN?

    ResponElimina
  8. AVEREM QUE US SEMBLA,

    El gust:

    Els receptors gustatius en un recent nascut estan molt repartits.
    El lactant reacciona a diversos sabors i els que aprecia amb major facilitat son el dolç y l'àcid.
    A més a més, les substàncies salades, amargues i àcides provoquen ganyotes, retiradas de llengua, etc mentres que les substàncies dolçes provoquen moviments de succió.
    A partir del tercer- quart mes, l'infant es capaç de ficar-se objectes a la boca desenvolupant, d'aquesta manera, la coordinació óculo-manual i treballant tres del cinc sentit: gust, vista y tacte.
    És molt important que dese molt petits tinguin contacte amb materiales diversos como poden ser la fusta, el metall, teles,... per conèixer les qualitats dels objectes mitjançant el gust y poder estimular aquest sentit.

    ResponElimina
  9. És precisament el sentit del tacte el que té un màxim desenvolupament en el recent nascut.
    L’Infant necessita manipular, explorar lliurement els objectes, es per això que es important que li deixem ficar-se coses a la boca, ja que a partir d’aquí coneixerà l’entorn i sabrà distingir entre les qualitats agradables i desagradables (FOTO AMB ALGO A LA BOCA)LA DE LA LAURA M'AGARADA
    la sensibilitat tàctil està particularment en el palmell de les mans i peus i en la cara, però fins als vuit o deu mesos l'exerceixen amb la boca. (FOTO)LA MEVA SI US SEMBLA BE COM VAM DIR
    El resen nascut és més sensible al fred que al calor.La reacció davant les pesigolles apareix cap als nou mesos,i encara no te el reflexe de rascat,fins als divuit mesos no es capaç de rascarse amb els dits quan li pica alguna part del cos.
    La sensibilitat al dolor també està desenvolupada en el resen nascut, encara que fins als dos anys no es capaç de localitzar el punt de on li prové el dolor.

    us sembla be aquesta definicio?

    ResponElimina
  10. ES LA DEFINICIO QUE TU HAS FET QUE EM SEMBLA MOLT BE,PERO AVERE QUE ET SEMBLA LA SITUACIO DE LES FOTOS
    AL PRINCIPI FICARIA LA TEVA FOTO
    Els receptors gustatius en un recent nascut estan molt repartits.
    El lactant reacciona a diversos sabors i els que aprecia amb major facilitat son el dolç y l'àcid.
    A més a més, les substàncies salades, amargues i àcides provoquen ganyotes, retiradas de llengua, etc mentres que les substàncies dolçes provoquen moviments de succió.(FOTO DE LA LAURA)
    A partir del tercer- quart mes, l'infant es capaç de ficar-se objectes a la boca desenvolupant, d'aquesta manera, la coordinació óculo-manual i treballant tres del cinc sentit: gust, vista y tacte.(LA MEVA)
    És molt important que dese molt petits tinguin contacte amb materiales diversos como poden ser la fusta, el metall, teles,... per conèixer les qualitats dels objectes mitjançant el gust y poder estimular aquest sentit.
    LA FOTO PONDRÍA LA DE LA NURIA (LA NURIA)

    ResponElimina
  11. me quedo amb la teva definció de l'olfacte. Quina foto fiquem??????????????

    ResponElimina
  12. AHHHHH!DEL OIDO HEMOS PUESTO AQUELLA ENTONCES NO?ESQ CREO QUE ME PERDIDO OS CUELGO COMO LO LLEVO YO Y ME DECIS AVER SI ME COLAO EN ALGO
    EL DESENVOLUPAMEN SENSORIAL
    (FOTO 5 SENTITS)

    LA VISTA
    (SI VOLEU POSEM AQUI LA DE LA NURIA QUE US AGRADAVA)
    L'ull del resen nascut és immadur, la mielinització del nervi òptic finalitza als sis mesos. Un recent nascut té un camp visual molt limitat, el qual és d'uns 20-25 cm. A partir d'aquesta distància, l'infant i veu borrós.

    La fixació de la mirada comença a finals del primer més i a finals del primer trimestre el nen es capaç de seguir amb seguretat un objecte en moviment dins del seu camp visual.
    (LA FOTO MEVA DE LA VISTA)
    A més, a partir del tercer mes ja distingeix objectes de diferents colors.

    A partir del quart i cinquè mes demostra preferència pes objectes de colors vius i brillants.

    A partir de l'any es capaç de distingir un objecte que l'interessa d'entre d'altres iguals per la diferència de color.

    Als dos anys distingeixen les formes fonamentals com la rodona, el quadrat i el triangle, i els colors, on tenen preferències de colors clars.

    I als 3 anys hi ha la distinció de formes fonamentals (copiar una rodona); la distinció de mides (gran, petit, nomenar un color) i coneix tres posicions (sobre, dins, sota).




    LA OÏDA

    Al néixer l'oïda està completament desenvolupada, el nen resen nascut percebeix i reacciona efectivament a estímuls sonors.
    Entre el tercer i quart mes, quan sent un soroll, gira el cap en la direcció d'on provenia ( Comença la localització auditiva)
    Al cinqué mes pot distingir la veu dels familiars i progressivament distingira les persones per la veu.
    Entre el dos-tres anys el nen ja es capaç de reconéixer una cançó, el so d'alguns animals i fins i tot reproduir alguna melodía.

    ( FOTO DE LA MONTSE)


    EL TACTE

    És precisament el sentit del tacte el que té un màxim desenvolupament en el recent nascut.

    L’Infant necessita manipular, explorar lliurement els objectes, es per això que es important que li deixem ficar-se coses a la boca, ja que a partir d’aquí coneixerà l’entorn i sabrà distingir entre les qualitats agradables i desagradables
    ( FOTO LAURA)


    La sensibilitat tàctil està particularment en el palmell de les mans i peus i en la cara, però fins als vuit o deu mesos l'exerceixen amb la boca.
    (LA MEVA SI DE LA MA I ELS PEUS)

    El resen nascut és més sensible al fred que al calor.La reacció davant les pesigolles apareix cap als nou mesos,i encara no te el reflexe de rascat,fins als divuit mesos no es capaç de rascarse amb els dits quan li pica alguna part del cos.

    La sensibilitat al dolor també està desenvolupada en el resen nascut, encara que fins als dos anys no es capaç de localitzar el punt de on li prové el dolor.


    EL GUST


    (FOTO DE LA MONTSE)

    Els receptors gustatius en un recent nascut estan molt repartits.

    El lactant reacciona a diversos sabors i els que aprecia amb major facilitat son el dolç y l'àcid.

    A més a més, les substàncies salades, amargues i àcides provoquen ganyotes, retiradas de llengua, etc mentres que les substàncies dolçes provoquen moviments de succió.
    (FOTO LAURA)



    A partir del tercer- quart mes, l'infant es capaç de ficar-se objectes a la boca desenvolupant, d'aquesta manera, la coordinació óculo-manual i treballant tres del cinc sentit: gust, vista y tacte.(FOTO MEVA)



    És molt important que dese molt petits tinguin contacte amb materiales diversos como poden ser la fusta, el metall, teles,... per conèixer les qualitats dels objectes mitjançant el gust y poder estimular aquest sentit.( FOTO NURIA)


    L'OLFACTE
    DE MOMENT HO PORTO AIXI SI HI HA ALGUNA COSA DIFERENT AVISEUME QUE ME PERDUT JEJEJE!

    ResponElimina
  13. OLA MONTSE.
    LES TEVES DEFINICIONS M'AGRADEN, I LES FOTOGRAFIES LES TROBO BASTANT BÉ, PERÒ PENSO QUE SON UNA MICA LLARGES LES DEFINICIONS.
    EN CONLCUSIÒ LES FOTOS M'AGRADEN I LES DEFINICIONS JO LES RESUMIRIA UNA MICA.

    ResponElimina
  14. JA ESTÀ TOT, OI QUE SI????????? FIQUEM TAMBÉ LA FOTO DELS PEUS Y DE LES MANS DE LA BEA PER AL TACTE????? A JO M'AGRADA MOLT

    ResponElimina
  15. MONTSE AVERE QUE ET SEMBLA COM KEDE EL QUE EM DIT QUE U PENJAT

    ResponElimina
  16. Hola Montse,
    en general em semblem molt positius els teus resums, contenen el trets caracteristics mes importants sense contindre tot el contingut que no es imprescindible.
    Crec que em servira per estudiar!aixi que et felicito!!!

    ResponElimina
  17. Hola Montse!
    M'agraden les teves definicions perquè són molt clares, l'apartat de l'olfacte m'agrada el que has ficat de que va bé treballar les olors perquè així poden descobrir olors variades i agradables.

    ResponElimina